درآمد و ماليات بر درآمد در آلمان

دزفول زيبا ، دزفول سر فراز ، دزفول پر افتخار

درآمد و ماليات بر درآمد در آلمان

۲۵ بازديد

 

درآمد در آلمان بنا به شغلي كه داريد و ايالتي كه در آن هستيد، متفاوت است. در سايت مرجعي به آدرس www.gehaltsvergleich.com ميتوانيد ميزان تقريبي درآمد هر شغل را بسته به ايالت آن محاسبه و مشاهده كنيد.
در آلمان يك حقوق پايه به نام Grundlohn وجود دارد كه بنابر قرارداد با كارفرما يا تعرفه‌ي صنف آن كار پرداخت ميشود. به علاوه ي اين حقوق پايه، اضافه كاري ها و مشتقاتي كه به آن افزوده ميشود تبديل به حقوق كل يا Bruttolohn ميشود. در اين كشور حقوق خالص را Nettolohn مي‌نامند كه با احتساب كسورات و … به دست مي‌آيد.
مواردي كه شامل افزايشها و كسورات حقوق ميشوند در فيش حقوقي قابل مشاهده اند و دانستن اين موارد براي مهاجرت به آلمان، خصوصاً مهاجرت كاري به آلمان لازم است:

افزايش حقوق در آلمان به سه دسته ي Zulagen ، Zuschlägen و Zuwendungen تقسيم ميشوند كه هركدام داراي زير شاخه هايست.

دسته ي اول يا Zulagen:
o مشاغلي خواهان قدرت بدني بالا
o مشاغل پرخطر و سخت
o كاري كه مرتباً با وضعيتهاي آب و هوايي گرم، سرد و مرطوب در ارتباط باشد
o مشاغلي كه در آنها عدم امنيت جاني موج ميزند
و بسياري ديگر از اين دست مشاغل كه در اين دسته قرار ميگيرند.

دسته ي دوم يا Zuschlägen:
o فوق العاده اضافه كاري
o فوق العاده شب كار
o فوق العاده كار در روزهاي كاري
و شغلهاي ديگري كه در اين بخش طبقه بندي ميشوند.

دسته ي سوم يا Zuwendungen:
o هديه هاي مناسبتي مانند سالگرد تاسيس محل كار
o هديه كريسمس
o فاندها و كمك هزينه هاي تعطيلاتي
o هديه تولد
و مواردي از اين قبيل كه دسته ي سوم را تشكيل ميدهند.


كسورات هم مانند افزايش حقوقها اسامي و توضيحات متفاوتي دارند:


• Lohnsteuer
مهمترين ماليات در آلمان، ماليات بر درآمد است كه همه موظف به پرداخت آن هستند اما براي افراد مجرد با درآمد سالانه كمتر از ۹۱۶۹ و افراد متاهل كه درآمدشان كمتر از ۱۸۳۳۸ معافيت مالياتي يا steuerbefreiung در نظر گرفته شده است.
مقدار ماليات بر درآمد در آلمان از ۱۴ تا ۴۲ درصد متغير است. افراد مجردي كه درآمدي بيش از ۲۵۴٫۴۴۷ دارند و متاهليني كه بالاتر از ۵۰۸٫۸۹۴ در سال درآمد داشته باشند، بايد اين سقف مالياتي يا Der Spitzensteuersatz را پرداخت نمايند.

 

• Solidaritätszuschlag
ماليات همبستگي (با شرق آلمان) كه از سال ۱۹۹۱ و بعد از اتحاد دوباره ي آلمان غربي و شرقي در دستور كار دولت قرار گرفت و ۵٫۵ درصد ماليات بر درآمد براي اين بخش در نظر گرفته شده است. در اين نوع از ماليات استثنايي وجود دارد كه اگر ماليات بر درآمد كمتر از ۸۴ يورو باشد، نيازي به پرداخت ماليات همبستگي نيست.

 

• Kirchensteuer
اين نوع از ماليات براي كليسا و كساني كه عضو كليسا هستند، تخصيص داده شده كه ۱۵٫۳ درصد ماليات بر درآمد را شامل ميشود. در اين ماليات هم استثنايي قائل شده اند اما فقط براي ايالات بادن-وورتمبرگ و بايرن. در اين ايالات ماليات كليسا كمتر و ۸ درصد از ماليات بر درآمد را شامل ميشود. اين ماليات براي هزينه هاي خود كليسا مانند بازسازي، امورات خيريه، حقوق پرسنل و … پرداخت ميشود.

 

• Krankenversicherung
بيمه سلامت در آلمان براي تمام ساكنين آلمان چه بيكار و چه كساني كه داري كار هستند، اجباريست. اين بيمه هزينه‌اي برابر با ۱۴٫۶ كل درآمد است اما نيمي از آن را خود فرد و نيمي ديگر را كارفرما ميپردازد. در واقع متقاضي موظف به پرداخت ۸٫۴ درصد با احتساب ۱٫۱ درصد از هزينه ي شركتهاي بيمه، است.

 

• Rentenversicherung
يكي ديگر از كسورات، بيمه بازنشستگي است كه ۱۸٫۷ درصد از كل درآمد را شامل ميشود. اين نوع از بيمه هم به صورت ۵۰/۵۰ بين كارفرما و كارمند تقسيم ميشود و فرد فقط بايد ۹٫۳۵ درصد آن را بپردازد.

 

• Pflegeversicherung
بيمه مراقبت و نگهداري براي مواقعي لازم است كه بيمه سلامت هزينه هاي بيمار را تقبل نكند. در آلمان هر بيمه‌ي سلامت خدمات خاصي را ارائه ميدهد كه گاهي وضعيتي پيش مي‌آيد و از مرز خدماتي بيمه سلامت خارج ميشود و در آن زمان بيمه مراقبت و نگهداري، پشتوانه ي خوبيست. طبق روال، هزينه ي اين بيمه هم بين كارمند و كارفرما تقسيم ميشود كه ۲٫۵۵ درصد است. نكته اي كه وجود دارد اين است كه افراد بالاي ۲۳ سال بايد نيم درصد بيشتر براي اين بيمه بپردازند.

 

• Arbeitslosenversicherung
بيمه ي بيكاري كه براي افرادي با درآمد بالاي ۴۵۰ دلار است و اين افراد بايد ۱٫۵ درصد از كل درآمد را به اين بيمه اختصاص دهند تا در هنگام بيكاري بتوانند از آن استفاده كنند. كل مبلغ پرداختي ۳ درصد است كه نيمي از آن را كارفرما ميپردازد.

 

ميزان ماليات در آلمان فقط به درآمد بستگي ندارد و عواملي همچون وضعيت زندگي نيز در آن دخيل است. به طور مثال مجرد يا متاهل بودن، پارتنر يا ازدواج كرده، مادر يا پدر تنها با بچه و … تمام اين عوامل در اينكه فرد براي كدام گروه مالياتي آلمان دسته بندي شود، موثرند. اين گروه‌ها كه شش تا هستند، در ادامه گفته خواهند شد:

  •  گروه اول:
    _ مجرد ها در صورتي كه پدر يا مادر مجرد نباشند
    _ متاهليني كه همسرشان خارج از كشور است
    _ مطلقه باشند
    _ كساني كه بصورت جدا از همسرشان زندگي ميكنند
  •  گروه دوم:
    پدران و مادران مجردي كه با فرزندان خود زندگي ميكنند و شامل معافيت مالياتي خاص خود هستند.
  •  گروه سوم:
    شخص متاهلي كه همسرش شغلي ندارد يا حقوق بسيار پاييني دريافت ميكند.( همسر اين شخص در گروه ۵ قرار ميگيرد)
  •  گروه چهارم:
    متاهليني كه هردو شاغلند و درآمدشان نزديك به هم است، در اين گروه قرار ميگيرند.
  •  گروه پنجم:
    همسر فردي كه در گروه سوم است، در اين دسته قرار ميگيرد(حقوق بسيار پايين يا بيكار)
  •  گروه ششم:
    كساني كه بيشتر از يك شغل يا منبع درآمد دارند. به اصطلاح چند شغله هستند.

 

والدين مجرد و متاهليني كه فرزند دارند، حد معيني از معافيت مالياتي را خواهند داشت به اين صورت كه براي هر فرزند حدود ۷٫۳۵۶ يورو در سال مي باشد. والدين مجرد ( گروه مالياتي ۲) و متاهلين گروه چهارم مالياتي از كل معافيت مالياتي بهرمند مي شوند اما متاهليني كه يكي از آنها در گروه سوم و يكي در گروه پنجم قرار دارد، فقط از نصف اين معافيت يعني ۳٫۶۷۸ يورو سود ميبرند. همچنين كساني كه كمتر از ۴۵۰ دلار در ماه درآمد آنهاست از پرداخت ماليات معافند.

 

منبع: درآمد و ماليات بر درآمد در آلمان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.