مهاجرت تحصيلي به آلمان

دزفول زيبا ، دزفول سر فراز ، دزفول پر افتخار

مهاجرت تحصيلي به آلمان

۱۹ بازديد

دانشگاههاي آلمان به دليل كيفيت بالا و استانداردهاي آموزشي مناسب در بيشتر كشورهاي جهان به رسميت شناخته مي شود و به همبن جهت جمعيت زيادي از داوطلبان جهان براي تحصيل؛ مهاجرت تحصيلي به آلمان دارند . كساني كه در دانشگاههاي آلمان فارغ التحصيل شده اند ميتوانند به سهولت در شركتهاي تجاري و صنعتي مشغول به كار شوند و اين به دليل رتبه بالاي علمي آلمان در بيشتر زمينه هاي تحصيلي مي باشد. افراد علاقه مند به تحصيل بخاطر وجود بيشتر رشته هاي تحصيلي در دانشگاه هاي آلمان به دو زبان آلماني و انگليسي، علاقمند به ادامه تحصيل در دانشگاه هاي اين كشور مي باشند.
همچنين 3 نوع مركز آموزش عالي در آلمان وجود دارد كه عبارتند از :
1.دانشگاه ها : در اين دانشگاه رشته هاي حقوق، پزشكي، علوم طبيعي، انساني و... بطور معمول آموزش داده مي شوند و در آخر دوره تحصيلي مدرك ليسانس، فوق ليسانس يا دكترا به افراد فارغ التحصيل داده ميشود .
2.دانشگاه هاي آموزش عالي حرفه اي Fachhochschule: براي دانشجوياني كه تحصيلات عملي ارجحيت بيشتري نسبت به تحصيلات نظري دارد ميتوانند در اين دانشگاه مشغول به تحصيل شوند. امتيازي كه اين دانشگاه را از دانشگاه هاي ديگر متمايز ميكند دوره زماني كوتاه و محتواي درسي مشخص مي باشد و نيز در اين دانشگاه بيشتر به جنبه كاربردي تحصيلات اهميت داده مي شود.
3.دانشگاه هاي هنر، فيلم و موسيقي : افراد علاقه مند به رشته هاي هنري مي توانند در اين دانشگاه ها مشغول به تحصيل شوند. همچنين رشته هاي هنري از قبيل فيلم، موسيقي، مد وساير رشته ها در بيش از 56 دانشگاه هنر آماده ارائه خدمات به علاقه مندان مي باشند. شرايط لازم براي پذيرش در اين دانشگاه به اين صورت مي باشد كه افراد علاقه مند بايد نمونه كارهاي هنري خود را براي دانشگاه ارسال نمايند و در صورت قبولي اوليه بايد خود را براي مصاحبه حضوري آماده نمايند.

 

 

شرايط ورود به كالج

قبل از شروع به تحصيل در كالج، قبولي در آزمون ورودي آن ضروري مي باشد ، كه به صورت برگزاي يك آزمون به زبان آلماني مي باشد . براين اساس دانستن زبان آلماني براي ورود به كالج ضروري مي باشد. داوطلبان مي بايست پيش از درخواست، بين ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت زبان آلماني آموخته باشند. اين ميزان در كالج‌هاي مختلف يكسان نمي باشد و در برخي موارد، سطح بالاتري مورد نظر مي باشد كه جزييات آن را مي‌توان از طريق وب سايت كالج و مكاتبه جستجو كرد .
داوطلبان مي بايست اصل مدارك تحصيلي و ترجمه مورد تاييد را به كالج و يا دانشگاه ارسال نمايند همچنين تامين مخارج زندگي در اين مورد با داوطلب مي باشد. دانشجويان كالج برخلاف دانشجويان دانشگاه ها فقط در دوران تعطيلي بين دو ترم مي تواند به كار كردن مشغول شوند و نيز دانشجويان براي تامين هزينه هاي يكساله خود نياز به حمايت مالي دارد اين نكته ي قابل توجه ايي مي باشد. ارسال مدارك از جمله موارد مهمي مي باشد كه بستگي به شرايط كالج مورد نظر دارد . در بعضي از كالج ها مدارك بايد به طور مستقيم به دانشگاههاي كه كالج تحت پوشش آن است، ارسال گردد و يا در بعضي از ايالت هاي آلمان مراكزي براي بررسي پذيرش در كالج مشخص شده است كه افراد داوطلب مي بايست مدارك مورد نظر را به آن مركز ارسال نمايند. با مراجعه به وب سايت كالج مورد نظرتان و همچنين تماس و مكاتبه با كالج، ميتوان ازجزييات بيشتري مطلع شويد. پس ازاحراز شرايط ذكر شده و دريافت پذيرش در كالج، دريافت ويزا آخرين مرحله قبل از شروع به تحصيل درآلمان مي باشد . موردي كه الزامي است داشتن ويزاي تحصيلي براي گذراندن اين دوره مي باشد. همچنين افراد نمي توانند با عنوان سفرتوريستي در كلاس هاي كالج شركت نمايند.
شرايط تحصيل براي ديپلمه ها
تمام شدن دوره تحصيلي متوسطه و دريافت مدرك ديپلم از برخي از كشورها، شرط كافي براي ورود به دانشگاههاي آلمان نمي باشد . علاقمندان به تحصيل در آلمان كه از ايران اقدام مي‌كنند نيز شامل همين گروه مي‌شوند. اين افراد علاوه بر مدرك ديپلم، نياز به قبولي در آزمون دوره‌هاي روزانه يا شبانه دانشگاه‌هاي دولتي ايران دارند. آنها پس از احراز شرايط ذكر شده و در صورتي كه تمايل داشته باشند پس از دريافت مدرك ديپلم و بدون شروع تحصيل يا فارغ‌التحصيلي از دانشگاههاي ايران، در دانشگاه‌هاي آلمان شروع به تحصيل مي كنند، افراد مي بايست درخواست خود را براي كالج‌هاي آلمان ارسال نمايند نه دانشگاه‌هاي اين كشور.
البته بعضي از دانشگاهها درآلمان بررسي مدارك براي موافقت با پذيرش دركالج را نيز بدون واسطه انجام مي دهند، اما با اين حال افرادي كه بدون تحصيل در دانشگاههاي ايران اقدام مي‌كنند، مي بايست ابتدا اقدام به اخذ پذيرش از كالج كنند. مطمئن‌ترين راه براي آگاهي از اين موضوع مراجعه به سايت دانشگاه، سايت كالج و يا وب سايت uni-assist مي باشد.
تحصيل رايگان در كالج‌هاي آلمان وابسته به دولت مي باشد كه از جمله وظايف آن آمادگي متقاضيان خارجي براي تحصيل در آلمان در دوره هاي يكساله (متشكل از دو نيم سال تحصيلي) مي باشد. دوره‌ هاي يك ساله در واقع كلاس آمادگي‌اي است براي شركت در امتحان پاياني يا "Feststellungsprüfung". همچنين افرادي كه در اين امتحان پذيرفته ميشوند، با توجه به نمرات و انتخاب رشته‌شان در دانشگاه‌هاي آلمان پذيرفته مي‌شوند.
در آلمان ۳۷ كالج وجود دارد كه تعداد سه هزار متقاضي خارجي از بيش از ۴۰ كشور، در آنها مشغول به آمادگي براي شركت در امتحان ذكر شده هستند. تحصيل در كالج ايالت مختلف آلمان به غير از كالج شهر درسدن رايگان مي باشد . دانشجويان براي گذراندن كلاس و آزمون ها هزينه‌اي پرداخت نمي‌كنند. تنها مورد هزينه خدمات دانشجويي است كه آن را به دانشگاه مرتبط با كالج پرداخت مي نمايند . اين هزينه از ۳۰ تا ۲۰۰ يورو براي هر ترم تحصيلي و در هر دانشگاهي متفاوت مي باشد . هزينه خدمات دانشجويي شامل استفاده رايگان از وسايل حمل و نقل عمومي در شهر محل سكونت و در مواردي در شهرهاي مجاور و همچنين استفاده از امكانات دانشگاه مي باشد.
قبولي درآزمون سراسري
متقاضيان تحصيل در آلمان كه در آزمون سراسري دانشگاه‌هاي دولتي پذيرفته شده‌اند، بدون آنكه در ايران در دانشگاه تحصيل كرده باشند‌، مي‌توانند اقدام به دريافت پذيرش از دانشگاه‌هاي آلمان نمايند همچنين اين افراد تحصيل خود را نه از دانشگاه‌، بلكه با دوره‌اي يك ساله در كالج شروع خواهند كرد و با توجه به نمراتي كه در پايان اين دوره كسب مي‌كنند، مي‌توانند در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان شروع به تحصيل نمايند.
دانستن اين نكته كه حدنصاب قبولي در آزمون سراسري، مقطع كارشناسي است، براي آن دسته از افرادي كه تنها با پذيرش در كنكور سراسري ايران، قصد تحصيل در آلمان را دارند، ضروري مي باشد . بنابراين قبولي در آزمون سراسري در مقطع كارداني براي گرفتن پذيرش در دانشگاه‌هاي آلمان كافي نمي باشد.
منظور از قبولي درآزمون سراسري، تنها آزمون دانشگاه‌هاي سراسري در نوبت‌هاي روزانه و شبانه مي باشد . با اين حساب، قبولي تنها درآزمون سراسري دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي، پيام نور و جامع علمي كاربردي، مورد تاييد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي در آلمان نمي باشد . البته اين شرايط تنها در صورتي است كه اين افراد علاقه‌مند باشند، بدون تحصيل در دانشگاه‌هاي ايران و تنها با قبولي درآزمون سراسري اقدام به پذيرش كنند.
فارغ‌التحصيلان ازدانشگاه آزاد
درمورد دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد و يا افرادي كه درآزمون ورودي به اين دانشگاه پذيرفته شده‌اند، شرايط متفاوت مي باشد. تنها قبولي درآزمون سراسري دانشگاه آزاد، براي اقدام براي پذيرش كافي نمي باشد. حدنصاب پذيرش، عموماً داشتن مدرك كارشناسي ازدانشگاه آزاد است. اين قاعده شامل فارغ‌التحصيلان از سايردانشگاه‌هاي دولتي به غير از دوره‌هاي روزانه و شبانه نيز مي‌شود.

براي اطلاعات بيشتر ميتوان به سايت انديشه پويان مراجعه نماييد

براي بررسي شرايط اخذ ويزاي تحصيلي فرم‌هاي ارزيابي رايگان را تكميل نموده و از مشاوران ما كمك بگيريد:

فرم ارزيابي مهاجرت تحصيلي


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.